torsdag 12 januari 2012

Att bo i en etta som familj

Det har funnits intresse för att veta mer om hur vi hanterar/klarar av att bo i en liten etta på ca 35 kvm som familj. När jag var gravid så förberedde vi vårt liv i ettan genom att köpa sånt som tar mindre plats. Vi var förberedda med en byrå med utfällbart skötbord, ihop fällbar badbalja och förvaringslådor

Sedan Vincent kom till oss har vi bett våra nära och kära att inte köpa så stora leksaker och vi har inte köpt stora saker själva heller. Detta eftersom det blir för mycket saker på lite yta och då trivs man inte. Vi har gjort ett undantag när det gäller större saker och det blev en gåvagn men det ser vi som en nödvändighet och den får ta den plats som den behöver. När det gäller matstol har vi köpt en ihop fällbar där med för att spara yta. Vi har även sedan Vincent kommit köpt fler förvaringslådor för att vi känner att vi vill ha ordning och att Vincents saker inte ska ta över vårt hem totalt. Det gör det till viss del ändå men man kan begränsa det genom rätt förvaring. Det är svaret på hur vi rent praktiskt klarar det.

 Hur fan klarar vi det psykiskt kanske ni undrar? När Vincent var nyfödd fanns det en hel del fördelar med att bo i en etta. Allt var nära och lätt tillgängligt vilket underlättar när man matar, byter blöja osv. Sedan fungerade det bra tills Vincent var 7-8 månader. Efter det var Vincent  mycket mer rörlig. Han är överallt och ingenstans. Det har blivit mycket mer påfrestande att bo i en etta och ibland bryter man ihop. Det viktigaste för oss har blivit att känna acceptans. Vi gillar inte att bo såhär. Men vi behöver acceptansen för att kunna hantera det. Acceptera att livet ser ut så här nu. Vi vill inget annat än att flytta men situationen just nu tillåter inte det.

Någon annan dag kanske jag kan visa lite hur vi bor genom bilder.

8 kommentarer:

  1. Haha ja, det är helt galet vilken fart och fläkt hon har den där damen! Arg och bestämd som ett litet bi :P

    Intressant att läsa om er tillvaro! Vi upplever ju lite samma sak, även om vi bor större än er, så jag förstår hur ni känner till viss del. Jag försöker ofta att tänka på hur otroligt bra vi har det i skandinavien - tänk de som bor i hyddor med stoooora familjer, de klarar det galant, får en fin och nära relation (kanske mer än oss?) och hanterar det utan någon ljusare framtid, så varför skulle inte vi? :)

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Förstår att det måste vara jobbigt, vi bor i en tvåa nu och det känns trångt. Men det positiva tycker jag är att vi kan ha Ciara så fritt överallt och jag vet att det inte finns någonstans hon kan skada sen eller gå långt. Jag vet vart hon är :)

    SvaraRadera
  3. Strongt jobbat! Jag hade blivit galen, har ett stort behov av att kunna stänga en dörr om mig, så jag hade bott i badrummet ;-)

    SvaraRadera
  4. WOW...35kvm!! Beundransvärt!! Jag hade fått spunk å det antar jag ju att Ni också får i bland. Men sen är det ju som du skriver att det bara är att acceptera. Ni kommer ju inte bo där för alltid å huvudsaken är inte storleken utan att man är tillsammans som familj och har tak över huvudet.

    Sen kan jag trösta dig med att det i bland blir stökigare när man bor större... då det finns mer plats att stöka till på! :) Men jag älskar att bo i hus...stökigare eller inte! ;)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Åå förstår dig precis, förutom att vi har 9kvm mer:P Men visst har de varit tufft i många perioder och nu känner man ju verkligen att man bor på liten yta när dom börjar ta sig överallt! Men de går ju bara man vill och de finns ju så många smarta, praktiska lösningar som man kan använda sig utav. Men vi har nu bestämt att flytta till större, Millie behöver få ett eget rum, så hon får mer lugn och ro. Och sen för att jag ska kunna få sova på dagen då jag nu på onsdag börjar att jobba igen och jag jobbar natt så då behöver jag få vila på dagen och tror nog de inte blir så lätt när man bor så litet. Men vi har nu fått en 3a om vi vill ha den, så nu hoppas jag bara inte hyran sticker iväg allt för mycket, för dom håller på att renovera den:)
    Hoppas att få se bilder på eran lägenhet, sånt är alltid roligt:)

    SvaraRadera
  6. va häftigt ändå men jag förstår om det blir påfrestande, snacka om compact living. det vore jättekul med bilder framöver!

    SvaraRadera
  7. Tycker ni gör det grymt bra att bo så! Själva bor vi i en 4a, men så har vi ju 3 barn med. Men längtar tills vi har ännu större.

    Och ja, bloggningen är lite seg hus mig just nu.
    Kramar! =)

    SvaraRadera
  8. jättekul att läsa din blogg! bor lika stort men utan barn... men anser att en baby skulle rymmas här om det blev så :)
    skulle se det som en utmaning att få det bra! :) kan tänka mig ett barn här då vi trivs så bra!

    skulle gärna se foton från hela lägenheten och väldigt gärna en planlösning så man förstår ännu bättre :)
    jag försöker förklara för folk som tycker vi måste flytta för "i en etta kan man inte bo" (tack för den liksom!) att vi trivs i vår etta och att den är bra planerad! (finns ju större lgh som känns mindre pga konstig planering!!)

    SvaraRadera